.

.

zaterdag 20 februari 2016

Het echte werk is begonnen!


Hoewel mijn eerste week nog bestond uit oriënteren en wennen, ben ik ondertussen lekker van start gegaan. Ik ben hier tenslotte voor mijn stage, en hier moeten uren voor gemaakt worden! De eerste preek en Bijbelstudie zijn gegeven en de eerste vergaderingen zitten erop.

Donderdag (vlak na het posten van mijn vorige blog) kwam Nestor (man van Donata en the big boss van SEMILA en de kerk) met het idee dat ik zijn deel van de preek voor de vriendendienst kon overnemen. Uhm oke, die zag ik niet aankomen! Desalniettemin vond ik het een supergave kans en leek het me heel erg leuk om te doen: ik ging deze uitdaging dus erg graag aan. Deze vriendendienst was voor de jeugd van de kerk en hun vrienden. De preek was in drieën gedeeld, Laura deed het eerste deel, ik het tweede en Eduardo (staflid van SEMILA) het laatste deel. Door een aantal gesprekken heen werd duidelijk wat er van mij verwacht werd en ik begon met schrijven. Ik vond het niet het makkelijkste onderwerp, namelijk vriendschap en de druk die we van vrienden soms kunnen voelen, maar heb er naar eigen zeggen toch iets leuks van kunnen  maken. Ik  vond het gaaf om te doen en had het idee dat de boodschap landde bij de jongeren.

Ook de Bijbelstudie die ik afgelopen dinsdag gegeven heb werd op het laatste moment gepland: maandag had ik niet zoveel te doen en besloten Donata en ik dat ik de Bijbelstudie wel op me kon nemen. Ook dit was een uitdaging, aangezien ik twee Spaanse blaadjes voorgeschoteld kreeg om het uurtje studie mee te vullen. Nu heb ik na heel wat uurtjes Duolingo en geoefen hier wel een kleine basis van Spaans, maar een volledige Bijbelstudie in het Spaans was me wat te hoog gegrepen. Met behulp van Google Translate ontcijferde ik het programma en begreep ik aardig wat de bedoeling was. Ik heb het me eigen gemaakt en de studie uiteindelijk gegeven. Hierin was het nog een hele uitdaging om op het niveau van het publiek te komen. In deze cultuur denken ze op zo’n andere manier dan we in het (wetenschappelijke) westen gewend zijn. 1 van mijn leerdoelen voor mijn stage is dan ook om een Bijbelstudie op een goede manier voor te bereiden met de cultuur en doelgroep voor ogen. Met de feedback van mijn evaluator hoop ik dat het me lukt om het de volgende keer nóg iets beter toe te spitsen op de mensen die voor me zitten. Het is gaaf om met zo’n andere cultuur om te gaan, hen te leren kennen en af te tasten wat voor hen ‘normaal’ en goed is.

Terwijl ik dit typ (donderdagavond 10 uur) klinken er geluiden van het Quichua vrouwen koor door het gebouw van SEMILA. Ook zo’n typisch cultureel dingetje waar wij als Nederlanders toch iets minder goed bijkunnen. Het koor is hier echt zó belangrijk! De vrouwen zingen op altijd hetzelfde deuntje, met stalen blikken (want lachen is oneerbiedig) met een heel hoog stemmetje Quichua liedjes. Echt een mooi cultureel iets om van te genieten. Op dit moment heb ik hier nog geen foto's van; hopefully later!

Deze week zijn we ook druk bezig geweest met vergaderen voor IMC  (Intercultural Mission Center). Vanuit SEMILA willen ze een center opzetten die een minor, stage en soort ‘DTS’ aanbiedt. We hebben ons eerst vooral op de minor gefocust. Deze minor van drie maanden zal door bv. Nederlandse en Amerikaanse theologie, social work en mission studenten gevolgd kunnen worden die een hart hebben voor zending. De minor zal namelijk missiologische theorie verbinden aan praktische ervaring die opgedaan wordt in de Quichua community’s. Een uitgelezen kans en mogelijkheid voor studenten die willen groeien in het werken in een andere cultuur. Het is leuk om hier over mee te denken, te brainstormen en verschillende taken voor te doen.

Tenslotte zijn we donderdag naar een Quichua markt geweest. Ik kon dit ook goed gebruiken voor mijn onderzoek, waar ik in de volgende blog iets over zal vertellen. Dit was niet zo’n toeristenmarktje waar je allemaal dezelfde souvenirs vindt, maar een échte Quichua markt waar de Quichua’s hun spulletjes zelf ook kopen. Er waren nog steeds veel kraampjes met dezelfde producten: kleding, fruit, sieraden, hoeden etc. 

Het was echt een hele mooie belevenis, ik geniet elke keer weer van de kleren die de vrouwen aan hebben. Er was ook een veemarkt bij wat een nóg bijzondere belevenis was: cavia’s, konijnen, kippen in hokjes klaar om verkocht te worden en levend in grote tassen gestopt te worden. Overal liepen dus mensen met een grote plastic tas mee waar de boodschappen (levende dieren) in gedaan werden. Een bizar tafereel en het was er bijzonder druk! Hieronder zijn enkele foto’s geplaatst ter impressie.




Ook probeer ik geregeld wat foto’s te plaatsen op Instagram, dus mocht je daar geïnteresseerd in zijn: volg me op Instagram: lautjewally 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten