.

.

woensdag 10 februari 2016

Carnaval en cavia.

Ondertussen is het al ruim een week geleden dat ik na een zwaar afscheid op Schiphol en een 14-uur durende vlucht aankwam in het warme Ecuador. Ik werd op het vliegveld van Guayaguil opgehaald door de decaan van de bijbelschool SEMILA, Laurita. Omdat het al laat was sliepen we die nacht bij haar tante en zouden we de volgende dag naar Riobamba reizen met de bus. Bij de tante aangekomen wachtte haar halve familie mij op. Na twee uur pizza eten en kletsen met het 20-jarige nichtje Sylvia van Laurita, kon ik ein-de-lijk mijn bed in om 9 uur (3 uur s’nachts NL tijd). Ondanks dat ik ontzettend moe was, was het heel leuk om meteen kennis te maken met de Ecuadoriaanse gastvrijheid en wat meer over Ecuador te weten te komen door het  gesprek met Sylvia.

De dag erna kwam ik na een busreis van 5 uur veilig aan in Riobamba. Ik werd ontzettend warm ontvangen door Donata, mijn stagebegeleidster, en Laura en Esther, twee Nederlandse vrijwilligers waarmee ik ook op de kamer slaap. Ik viel deze week midden in een hele drukke week aangezien er zo’n 70 studenten op SEMILA waren voor een lesweek. Ik heb deze eerste week vooral gebruikt om te wennen, over mijn jetlag heen te komen en mensen te leren kennen. Ik heb het allemaal lekker over mij heen laten komen en mij op sleeptouw laten nemen door Laura en Esther (waarvoor mijn dank, girls;)).

Ondertussen heb ik ook al 4 diensten meegemaakt! Donderdagavond was er een soort afsluitingsdienst van de lesweek  die de studenten hadden. Het was een uitbundige dienst, met veel geklap, gedans, gezang en een mooie ‘vertrouw op God’- pinksterpreek. Dit was in eerste instantie even wennen, maar aan de andere kant geniet ik heel erg van het enthousiasme en de passie voor God die ze door hun temperamentvolle preken overbrengen. Tijdens deze twee maanden zal ik geregeld een preek of Bijbelstudie geven en ik voel me dan ook uitgedaagd om met passie en enthousiasme de boodschap te brengen.

Daarbij rolde ik dit weekend in een van de leukste evenementen van het jaar in Ecuador: Carnaval! Dit is een écht familiefeest hier en wordt groots gevierd met parades, bloemen, water, schuim en verfpoeder. Zaterdag zijn we met een deel van de staf van SEMILA en twee bezoekers uit El Salvador naar Ambato gegaan, een stad op ongeveer een uur rijden van Riobamba (waar ik woon). Hier waren veel musea gratis open met exposities van kunst en vooral ook heel veel bloemen! In deze stad was het waarschijnlijk verboden om met water te gooien en schuim te spuiten, want we hebben geen emmer of spuitbus gezien. De dagen erna was het wel raak. 

Zondagochtend hadden we namelijk kinderdienst met de kinderen van de kerk. We begonnen de dienst met een flink aantal Spaanse liedjes waar Esther, Laura en ik samen met Elisabeth, een Ecuadoriaanse die de dienst leidde, de dansjes voordeden. Ik heb er ontzettend van genoten om lekker met de kids te dansen. Na dit optreden waar ik me af en toe wel een beetje als een mislukte K3-ster voelde, deden we nog wat spelletjes buiten op het plein van SEMILA.

Na 2 spelletjes ontpopte het spel zich al snel tot een groot watergevecht, waar iedereen helemaal los ging: op het einde zat er bij iedereen overal water, schuim, bloem en poeder!







Hierna is er nog volop gedanst; heel erg grappig om te zien hoe gek ze hier zijn van dansen voor God, ik denk dat ik  daar wel aan kan wennen.:) Maandag zijn we nog met een groepje naar een ander dorpje, Guano, geweest waar we souvenirtjes bekeken en gekocht hebben en als blanke chica’s flink ondergespoten zijn met nog meer schuim.

Gisteren (dinsdag) was ook een hele gave dag: samen met Alan en Fabiola (zendelingen hier in Ecuador) en Valeria (een 25-jarige dokter in het Amazone gebied) zijn we (Laura, Esther en ik) afgereisd naar Capulispungo, een écht Quichua-dorpje. De Quichua’s zijn Zuid-Amerikaanse indianen die in het Andergebergte in Ecuador leven. Sommige van hen wonen in de stad, maar veel van hen leven ook nog in dorpjes in de bergen. Alan en Fabiola bezoeken deze community’s al zo’n 5 jaar, en hebben al aardig wat contacten hier opgebouwd. Vanuit Riobamba was het een uur rijden door de prachtige bergen van Ecuador. In dit dorpje is een kerk aanwezig, waar we een soort workshop bijwoonden ter ere van carnaval.  


Na de workshop nam Alan de leiding over, zong een paar liedjes met hen en leidde vervolgens een aantal spellen. Het was echt heel erg grappig en bijzonder om te zien hoeveel  plezier deze volwassen mensen hadden met een paar simpele spellen! 


Het was ook bijzonder om te zien hoe anders deze mensen leven dan wat wij gewend zijn: zo simpel en afgelegen van de rest van de wereld.
Na de spellen werden we uitgenodigd om te blijven eten en liepen we naar een houten hutje tegenover het stenen kerkgebouw. Hier zat iedereen dicht tegen elkaar aan rondom het vuur waarop zojuist gekookt was te genieten van het eten. Het was erg koud buiten vanwege de hoogte van het dorpje, vandaar dat iedereen knus in het hutje rondom het vuur zat.In de rokerige hut genoten wij van een aardappel met groente soepje vooraf, en cavia, aardappelen en een groente papje als hoofdgerecht.

Cavia is in Ecuador echt een delicatesse, en ik hoopte al heel erg dat we dit gerecht zouden krijgen, omdat ik het graag wilde proeven. De huid had haast de structuur van leer en was wat taai, maar het vlees en het korstje aan het pootje was echt superlekker! J 

Na de lunch hebben we nog met een groepje vrouwen een praatje gemaakt.Voor mijn stage en scriptie ga ik onderzoek doen naar de rol van de vrouw bij de Quichua’s, dus het was interessant om deze dag de context waarin zij leven te kunnen observeren, een eerste indruk te krijgen en vanuit deze ervaring interviewvragen op te stellen die ik aan een aantal Quichua vrouwen wil stellen. Het is een prachtig, ingetogen, kleurrijk, gastvrij en vrolijk volk. Ik kijk er naar uit om de komende tijd meer van hen en over hen te leren!

Al met al heb ik het hier heel erg goed naar mijn zin. Ecuador is truely stunning! Het is echt een prachtig land, met een heel gevarieerd landschap, mooie mensen en lekker eten. Ik ben ontzettend dankbaar dat ik hier mag zijn, dat ik van deze mensen mag leren en mijzelf en mijn talenten hier verder mag ontwikkelen. Het is echt een prachtige kans die ik krijg en ik dank God er haast dagelijks voor dat ik hier mag zijn. 

'May the peoples praise you, God; may all the peoples praise you. May the nations be glad and sing for joy, for you rule the peoples with equity and guide the nations of the earth. May the peoples praise you, God; may all the peoples praise you.' - Psalm 67:3-5




2 opmerkingen:

  1. Ik vind het heerlijk om te lezen dat je er zo van geniet in Ecuador!
    Gods zegen toegewenst in je werk daar en voor de mensen om je heen!
    Liefs & een goede tijd gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi verslag Laurien.
    Mooi dat je de Quichua indianen bezocht om ze over Jezus te vertellen.
    Als je terug bent bent zullen we speciaal voor jou voor het diner zo'n cavia vangen.
    Liefs,besos,bendiciones y un grande abrazo.

    BeantwoordenVerwijderen